Dersin Adı | Tıbbi Mikrobiyoloji I |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TLT 101 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin; mikrobiyolojinin tanımı ve tarihçesi, mikroorganizma grupları ve özellikleri, mikrobiyal flora, sterilizasyon-dezenfeksiyon, mikroorganizma genetiği ve metabolizması, mikrobiyoloji laboratuvarında kullanılan aletler, preparat hazırlama ve boyama yöntemleri, ekim yöntemleri, koloni özellikleri, antibiyotik duyarlılık testleri, sistemlere göre klinik örneklerin değerlendirilmesi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanması amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Hücre tipleri ve özellikleri, genel hatlarıyla bakteriler, viruslar ve mantarlar, mikrobiyoloji laboratuvar işleyişi ve uygun örnek-örnek red gerekçeleri, numune ve koloni inceleme yöntemleri, boyalı-boyasız preparat hazırlama ve inceleme, besiyerlerine ekim yöntemleri, koloni üretme, antibiyotik duyarlılık testleri, dezenfeksiyon ve sterilizasyon, sistemlere göre klinik örneklerin değerlendirilmesi konularını kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Mikrobiyolojiye Giriş. Uygulama: Laboratuvar Kuralları, Hijyenik El Yıkama ve Mikroskobun Tanıtımı. | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013, Sf: 1-20, 35-40. |
2 | Hücre, Prokaryot ve Ökaryot Hücre Özellikleri, Bakterilerin Genel Özellikleri. Uygulama: Mikroskop Kullanımı. | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 41-45 |
3 | İnsanda Normal ve Patojen Mikrobiyal Flora. Uygulama: Uygun Örnek Alımı, Örnek Red Gerekçeleri ve Laboratuvara Gönderimi | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013, Sf: 55-63. |
4 | Uygun Örnek Alımı, Örnek Red Gerekçeleri ve Laboratuvara Gönderimi - I. Uygulama: Örnekten direkt preparat hazırlama, Tespit Yöntemleri ve Boyama Yöntemleri | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 55-63 |
5 | Uygun Örnek Alımı, Örnek Red Gerekçeleri ve Laboratuvara Gönderimi - II. Uygulama: Besiyeri Hazırlama | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013, Sf: 55-63. |
6 | Viruslar ve Funguslar. Uygulama: Ekim Yöntemleri | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 223-253. |
7 | Mikroorganizmaların Üreme Kinetiği, Mikroorganizmaların Yaşamını Etkileyen Çevre Faktörleri. Uygulama: Ekim Yöntemleri ve Kültürde Üreyen Bakterilerden Gram Boyama Hazırlama ve Bakteri Morfolojisini Değerlendirme (koloni morfolojisi, pigment, hemoliz). | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 93-101 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mikroorganizmaların Beslenmesi ve Kültürü-Ekim Yöntemleri, Besiyerleri - I. Uygulama: Ekim Yöntemleri ve Boyalı Preparatların Mikroskobik İncelenmesi | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 73-81, 93-101. |
10 | Mikroorganizmaların Beslenmesi ve Kültürü-Ekim Yöntemleri, Besiyerleri - II. Uygulama: Ekim Yöntemleri ve Boyalı Preparatların Mikroskobik İncelenmesi | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 73-81, 93-101. |
11 | Bakterilerin Metabolizması ve Enzimleri. Uygulama: Katalaz, Koagülaz Testleri | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 81-93. |
12 | Bakteri İdentifikasyonu - I. Uygulama: Metabolizmayı Değerlendirme Testleri (Oksidaz Testi, TSI, vb.) | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 81-93. |
13 | Bakteri İdentifikasyonu - II. Uygulama: Metabolizmayı Değerlendirme Testleri | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 81-93. |
14 | Antimikrobiyal İlaçlar. Uygulama: Kemoterapötik Seçiminde Laboratuvar Yöntemleri (Antibiyotik Duyarlılık Testleri ve Değerlendirme). | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013. Sf: 107-117. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013 |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Özgül Kısa, Nobel Tıp Kitabevleri, 2014 Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuar Kitabı. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2013 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Hemşireler için Mikrobiyoloji. Mustafa Altındiş, Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 Temel ve Klinik Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Şemsettin Ustaçelebi Temel Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Ekrem Kadri Unat Temel ve Klinik Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Şemsettin Ustaçelebi Temel Mikrobiyoloji, Prof. Dr. Ekrem Kadri Unat Tıbbi Mikrobiyoloji, Murray, P., R., Çeviri Editörü: Ahmet C. BAŞUSTAOĞLU, Atlas Kitapçılık |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 70 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 30 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 1 | 15 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 12 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 16 | |
Final Sınavı | 1 | 18 | |
Toplam | 125 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |||||
12 | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında laboratuvar güvenliği ve korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır | X | ||||
13 | Laboratuvar işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest